onsdag, april 23, 2008

Vad är ett spjällhus?

Är det någon som vet vad ett spjällhus är? Det visste inte jag heller förrän i måndags. Utan ett fungerande spjällhus fungerar inte bilen heller. Det blir liksom stopp varje gång man släpper gaspedalen, och det är ju ingen speciellt bra situation eller hur? Hur som helst, ett spjällhus kostar 6000 spänn om man ska ha ett nytt, men det sätter man inte in i en 10 år gammal bil. Jag kom undan med ett begagnat för 1500 plus arbetskostnad 1300 plus moms. Tack bilverkstan! Ja, ni ska ju också leva. Vad gjorde man utan er?

Men nu börjar jag tröttna på att inte veta vad som händer med den lilla tioåringen nästa gång den rullar ut på vägarna. Det börjar bli hög tid att införskaffa en ny. Den här gången ska det bli en miljöbil i alla fall, en liten söt miljöbil. Miljöbil förresten. Finns det såna? Det handlar väl i ärlighetens namn om en bil som skadar miljön så lite som möjligt, för någon miljövänlig bil finns ju inte. För min del är nog vilken bil som helst miljöbil eftersom den mest används till att fylla upp garaget. Hur det än är med den saken så känns det i alla fall bättre att veta att bilen man kör inte förstör miljön onödigt mycket när man väl använder den. Och små bilar har så oerhört mycket mer charm än stora!

Förresten vet jag att det finns de som tycker att det är främst jag och inte bilen jag har som förstör miljön. Sånt får man väl ta om man sticker ut hakan lite. Alltid är det nån som retar sig på en. Det kan man väl bjuda på i sina generösa stunder. Lite skönt är det ju att tänka på att under den tiden jag får en massa skit på mig så är det någon annan som slipper. Och det är ju alltid en tröst.

Inga kommentarer: