onsdag, mars 05, 2008

Vilken värld det ska bli!

Varje gång som någon mot mig ler
känns det som all kyla smälter ner
Är varje vänligt ord
som talas på vår jord
ett frö som gror?
Jag ser det i min fantasi.
Vilken värld det ska bli!

Om alla skulle tala samma språk
om alla skulle vandra samma stråk
mot ett gemensamt mål
vid horisontens rand
jag ser ett land
där varje man och kvinna är fri.
Vilken värld det ska bli!

En värld där alla människor varje dag
omsluts av en vänlig famn
där människor på hopplöshetens hav
kan finna en tryggad hamn.

Jag har ett hopp som bor djupt inom mig
att en dag har allting ändrat sig
Allt hat och våld som fanns
av kärlek övervanns
nån gång, nånstans.
En värld där allt är harmoni
Vilken värld det ska bli!

Jag både tror och vet
att detta hopp ska bli
en verklighet
som du och jag får leva i.
Vilken värld det ska bli!

Orden är Per-Erik Hallins. Jag instämmer. Det finns dagar då man behöver tänka på en framtid utan "ett lif och ett kif" som Strindberg skrev. Vilken förmån det är att ha en tro som kan ge ett sånt hopp. Jag kommer aldrig att upphöra att vara tacksam för det.

Om jag känner tvivel ibland? Jo tack, ofta. Tvivel är trons andra dimension. Det får man lära sig att leva med. Men en relation med en levande Gud slås inte sönder av tvivel. Det är bara att kämpa på!

Och det kommer en ny värld, det vet jag. Fram till dess lever vi dock i en värld av behov, och här ska vi arbeta för bättre villkor, här och nu. Det finns ingen motsättning i det. Här finns gott om företeelser att både kämpa emot och kämpa för. Kämpa på!

Inga kommentarer: