torsdag, mars 27, 2008

Bra sagt, Bodström!

Idag håller jag med en sosse! Jag tycker Tomas Bodström har helt rätt när han säger att Sverige bör bojkotta invigning och avslutning av OS i Peking. Det visar att vi tar avstånd från diktatur, förtryck och kränkning av mänskliga rättigheter i Kina samtidigt som vi låter våra idrottare vara med och slåss om medaljer och resultat istället för att lämna allt till diktaturkramare. Bra rutet, Tomas!

Fast egentligen var det ju helt fel att förlägga OS till Kina. Politik och idrott hör ihop, det kan inte förnekas, men det är inte den enskilde idrottaren som bär det tunga ansvaret. I det här fallet skulle man ha tagit hänsyn till den politiska realiteten och förlagt OS på annan plats från första början. Det var väl ingen som drömde om att lägga OS i Rhodesia eller i Sydafrika på apartheidtiden? Men med Kina, en av de mäktiga på finansmarknaden, är det OK. Jag tycker det är fel. Jag tycker vi borde tänka över de svenska förbindelserna med Kina. Jag vill inte att vi legitimerar diktaturen där, varken Sverige i stort eller i Kalmar kommun. Vilka redskap har vi?

Tja, man kan i möjligaste mån välja bort kinaproduktion. Det är nog omöjligt, men en bit på väg kan man ju komma i alla fall. Överhuvudtaget skulle det nog inte skada med en större medvetenhet om varifrån alla varor kommer och under vilka förhållanden de produceras. Fairtrade City-arbetet är en början på en sådan medvetandegörandeprocess. Jag hoppas vi kan få uppslutning kring det arbetet! "Ingen kan göra allt men alla kan göra något" stod det på tröjor från Ungdomens Röda Kors när jag var tonåring. Det är inte dumt tänkt.

Men det var dumt tänkt av Rami Shaaban igår när han passade till Pato. Visserligen är Pato ett fotbollsunderbarn mitt uppe i en stort fotbollssegertåg, men inte behövde han väl få ett gratismål för det? Onödigt...

5 kommentarer:

Mats sa...

Jag har förlåtit Rami Shaaban, han är fortfarande min nummer ett, jo just det jag hade spelat vinst till Brassarna på oddset också.

Birgitta Axelsson Edström sa...

Hmm... Ja, alla kan göra misstag, även en fotbollsmålvakt och en igelkott. Det är mänskligt.
Och hade jag spelat på matchen så hade jag också satsat på brassevinst. Det kan jag erkänna. Men jag spelar aldrig så det var en helt onödig bekännelse.

Pierre Edström sa...

Håller ni inte på Sverige? Suck

Birgitta Axelsson Edström sa...

Hjärta och hjärna är helt olika saker, åtminstone när det gäller fotboll. ;-)

Mats sa...

Det var en träningsmatch. Visst håller jag på Sverige när det gäller nåt. Det är dock svårt att jaga upp sig för en träningsmatch.