tisdag, januari 29, 2008

Smått och gott från möten

Årets första fullmäktigesammanträde hölls igår. Få överraskningar, få tillfällen till skratt, få riktigt intressanta debatter.... En alldeles vanlig, ganska typisk, fullmäktigekväll alltså. Och nu är den över. En liten sak lärde jag mig i alla fall, och det är "Låt aldrig någon få höra dina argument före debatten. Det gäller såväl medspelare som motståndare. Risken för stöld verkar vara 100%." ;-)

Idag avhandlades mer intressanta ämnen på kommunstyrelsens arbetsutskott. Jag tänker närmast på projektet kring kvarteret Nötskrikan. Äntligen får vi lite fart på arbetet med nya isytor och gemensam entré vid Sporthallen. Det har varit segt, men nu kan det hända något. Visst finns det frågetecken kvar att räta ut och visst måste vi gräva för att hitta finansiering och finansieringsmodell, men man kan inte alltid bara fokusera på hinder. Vi behöver en isyta till, och vi behöver en långt bättre och mer effektiv arenahall. Slå ett slag för miljön och skridskoåkningen! Vi har mycket att vinna. Tänk om kylaggregaten i ishallarna kan värma upp familjebadet. Jag vet att den lösningen är fullt tänkbar. Och tänk vilka möjligheter det ger för Kalmar att utveckla issportverksamheten! Såväl de klubbar som idag bedriver verksamhet i nuvarande islada som kommunens personal som jobbar där ska ha en stor eloge för sitt arbete. Jag undrar egentligen om man ens kan tala om arbetsmiljö och ishall i samma mening... Bättre förutsättningar är de värda, och nu ser det ut att kunna bli verklighet. Kvarteret Nötskrikan, med omgivande kvarter, ska utvecklas till att bli regionens största samlade arena och nav för sport, evenemang, fysisk aktivitet och hälsa. Det ni!!

Den konstnärliga utsmyckningen utanför vårt nya polishus var också uppe på dagens dagordning. Vi kollade in den sk pergolaporten på vårt senaste presidiemöte på KFN och tyckte att det såg spännande ut. Detsamma tyckte kommunstyrelsens arbetsutskott. Statens konstråd har gjort ett gott jobb! Det blir en stor skapelse i trä och metall som jag tror att man kommer att kunna uppleva på olika sätt. Konst ska stimulera tanke och fantasi och inte bara smeka medhårs.

Det sistnämnda är något jag hoppas ska karakterisera verksamheten på det nya konstmuseet också. Även om det är en byggnad jag inte tycker om (inte ens efter det att jag varit och tittat på interiören) så kan verksamheten fungera innanför dess väggar. Det ser jag fram emot efter invigningen i maj!

Inga kommentarer: