onsdag, januari 23, 2008

Körsång befrämjar hälsan!

Nu är jag åter på banan! Tro mig, den senaste dryga månaden har varit en allt annat än behaglig tid. Hur kul är det på en skala att ha ständig tandvärk? Hur kul är det att hela jul- och nyårshelgen äta 6-8 värktabletter per dygn för att överhuvudtaget kunna vara uppe på benen? Hur kul är det att dessutom ha öroninflammation? Hur kul är det att borra efter tandrötter efter att ha fått sju stycken bedövningssprutor som inte tar? På en tiogradig skala: Cirka minus 16 000. Men nu är jag på bättringsvägen, äntligen! Jag kan till och med nästan äta normalt, hurra!

Det hela började samma dag som Vox Communis skulle ha sin julkonsert, den 11 december. Då började tanden leva rövare. Igår hade vi vår första övning för året, och igår var första dagen som jag kände mig frisk. Det finns de som säger att körsång befrämjar hälsan. Jag håller med till 100%! Det är sällan som det manifesterar sig så tydligt som just i mitt fall, att man har ont medan man har övningsuppehåll, men helt klart är att man blir piggare och gladare av att sjunga tillsammans. Jag säger det igen: Ni som inte har prövat att sjunga i kör, gör det! Ni kommer inte att ångra er!

2 kommentarer:

Mats sa...

Att göra saker tillsammans.
Körsång, studiecirkel eller nybörjarkurs i bridge.
Det viktiga är inte vad man gör utan att man umgås och har trevligt tillsammans.

Birgitta Axelsson Edström sa...

Det är sant, Mats, man faktum är att det finns vetenskapligt utförda studier som pekar på just körsångens positiva påverkan på hälsa och välbefinnande. Det är dagens sanning!
Sjung och le!
:-)