fredag, november 16, 2007

Mycke mycke!

Det är mycke nu... Verksamhetsbesök, körövningar, däckbyte på spanjoren, Saabreparation, Luciaövningar, intervjuer, sammanträden, tvätt, strykning, dammsugning, pianostämning, attraktionsråd, ännu fler körövningar med mera med mera. Mitt upp i detta finns jag. Och egentligen så trivs jag ju. Fast visst är det mycke nu...

Jag kan passa på att göra lite reklam: Den 11 december kl 19 blir det julkonsert med bland andra Aktiv Fritids kör. Vi ligger i hårdträning! Det är inte klokt vad det är roligt att jobba med alla dessa positiva människor som lägger tid och engagemang på en kommunkör. Varannan tisdagkväll möts man av glada tillrop vid övningstillfällena, och så dansar man hem sen. Kul! Hoppas du som läser detta kommer och lyssnar och sjunger med oss i Jenny Nyströmsskolans aula den 11 december!

Ingelstorpsskolans elever tränar inför Lucia. Aldrig tidigare har det varit så många som har varit med på övningarna som i år, och duktiga på att sjunga är de också. Natten går tunga fjät... Lite extra stämningsfullt är det ju med det kalla vädret och snön. Om det blir som vanligt så försvinner det väl till 13 december förstås, men än så länge så njuter jag.

Mitt piano är nystämt! Ni anar inte hur skönt det är! Efter två flyttar så lät det mer än lovligt anarkistiskt, men nu klingar det så ljuvligt igen, lagom till advent och jul. Så underbart! Och nu ska det bli stämt en gång om året igen. Min gamle pianostämmare Bertil Hammerth, som en gång i tidernas begynnelse lärde mig spela elorgel och därmed öppnade dörren till musiken för mig (för det är jag dig evigt tacksam!), gick bort 2005 och på något sätt har det varit en känslomässig tröskel att ta mig över just detta att låta någon annan än han peta i mitt rödbruna älskade piano. Nu var jag tvungen, och jag tror att Bertil förstår och ler i sin himmel. Hans känsliga öra är sannolikt lika känsligt nu. Nu Bertil kan du spela As time goes by igen på mitt gamla Nordiska, precis som du alltid gjorde när du hade stämt färdigt! Men några nybakade saffranslussekatter kan jag inte bjuda dig på...

Och gymnasieskolorna kan genomföra sin rugby med fest och allt, trots stölderna på Jenny och Lars Kagg. Styrelsen för gymnasieförbundet beslutade igår att tillskjuta de 60 000 kr som saknades. Jag tror det är helt rätt. Och naturligtvis tror jag också att elevkårerna alldeles på egen hand inser att de absolut INTE kan förvara pengar på sina respektive expeditioner i fortsättningen. Då får de nämligen lätt fötter...

Ett annat ärende igår rörde kostpolicy för gymnasieskolorna. Jag tror jag fick gehör för en synpunkt, trots att jag bara var ersättare igår, nämligen namnbyte från matsal till restaurang. Det skickar ut helt andra signaler att benämna stället där man äter för något annat än matsal (som ju känns som ett begrepp för utfodring). När man byter namn om ett tag, tacka mig då! ;-)

Nej, nu längtar jag ut i kylan. So long!

Inga kommentarer: