onsdag, oktober 24, 2007

Vem gillar eftertankens kranka blekhet?

Idag måste jag bara säga HURRA för ledaren i dagens Östran! http://www.ostran.se/opinion/staeng_inte_skattevaegen

Äntligen är det någon som vågar säga det jag tror många egentligen tycker. Vi på vänsterkanten är inte ensamma om den här uppfattningen att välfärdens kvalitet går före bibelhållen skattedebitering. Och, om man ska vara riktigt ärlig, ska det drivas borgerlig politik så är det ju borgarna som ska driva den. De gör det förmodligen bäst.

Gamle statsministern Persson är återigen rubrikernas man. Nu har han presenterat sina memoarer. Precis som om det inte räckte med den pinsamma dokumentärserien på TV häromsistens. Nu får vi bland annat läsa hans egen analys om valförlusten i höstas. Han säger att det beror på fastighetsskatten.

Milda makter! Denne man har varit statsminister!! Det finns hur många förklaringar som helst till att det gick pissdåligt i valet. EN detalj är kanske fastighetsskatten. Andra, långt mer uppenbara, är maktfullkomligheten, pampmentaliteten, enväldet, herrgårdsköpet, det försenade partiledarbytet (vem som helst, jag menar verkligen vem som helst, hade varit bättre i valet än Göran Persson men bäst hade Anna Lindh varit om hon inte hade blivit mördad), oviljan att diskutera jobbfrågan, oförmågan att samarbeta, otydligheten med mera med mera. Dessutom var väljarkåren vansinnigt trött på regeringen Persson. Så enkelt var det.

Men Persson tror det var fastighetsskatten. Ack så långt från min verklighet han befinner sig! Och på nåt vis tror jag, utan att förhäva mig, att min verklighet har mer likheter med andra vanliga dödligas än vad hans har. Kanske borde det ge andra höga vederbörande inspiration till lite mer eftertanke också. Det är inte farligt att tänka efter före ibland, speciellt inte när man planerar stora nedskärningar. Det är värre att tänka efter efter. Då kan det bli både fel (likt Persson) och för sent (också likt Persson).

Inga kommentarer: