måndag, mars 12, 2007

Schlager och humor

Helgen gick i schlagerns tecken. Tillsammans med goe liberalen och goa dottern fick jag för första gången uppleva en melodifestival på plats. Vilket ös det var! Rent akustiskt lämnar väl Globen en hel del att önska, men det var ändå häftigt att vara där när det hela hände, dvs när rätt låt vann för en gångs skull. The Ark sopade banan med de andra, så enkelt var det. Scenshow, scennärvaro, kärlek till musiken, en medryckande låt som fick även en soffpotatis som jag att studsa... Ja, segern var given. Tack och lov. Nu väntar vi på äventyret i Finland. Hur det än går, Ola Salo rules!

Goe liberalen undrar i sitt stilla sinne hur jag kan tycka om schlager. Ja ja, jag tycker om progg också. Doing the omoralisk schlagerfestival med Sillstryparn är himla kul tycker jag. Varför måste man välja? Nej, jag gillar båda. Kultur är väl mångfald, eller?

Fast jag saknade en deltagare. Magnus Uggla. Vid vägen mot Globen hade någon hoppful människa satt upp en skylt med uppmaningen "Rösta på Uggla!". Ja, man ska ju aldrig ge upp hoppet, men han var liksom lite ute i kylan i lördags. Trist. Han hade satt änu mer färg på tillställningen och hade med lätthet kunnat bytas in mot åtminstone fem stycken Sanna N!

Längs vägarna i övrigt finns det en del kul att uppmärksamma. Ta bara fantasin hos marknadsförarna i Trosa kommun:

Trosa - Världens ände

Eller ljushuvudet strax söder om Nyköping (tror jag) som ställde frågan

Rysk gasledning, blir det
rökförbud på Gotland då?

Humorn är viktig för folkhälsan! Liksom schlagern.... ;-)

Inga kommentarer: