måndag, mars 26, 2007

Personalpolitik i Hjärt- och Hjärnlösa

Jag noterade förresten i förra veckans lokaltidningar att personalpolitiken i Nybro kommun är på tapeten igen. Skolchefen kommenterade min uppsägning genom att hänvisa till det där med att undvika "gräddfil för politiker". Ynkligt. Hur kan man överhuvudtaget kalla tjänstledighet utan lön för gräddfil? En verksam lärare som blir uppsagd nu har möjlighet att söka nya jobb nu och börja arbeta på det nya stället direkt efter sommaren. Som politisk sekreterare och förtroendevald har jag arbete till slutet av 2010. Hur ska jag kunna söka nya anställningar nu? "Jag söker jobb men kan börja tidigast i januari 2011....". Tja, det faller på sin egen orimlighet, det fattar var och en med en gnutta hjärna bakom pannbenet och åtminstone ett embryo till hjärta i bröstet. Och då behöver jag inte skriva i klartext vad jag anser om Nybro kommun och dess företrädare eller vilken värdering som styr agerandet som tar bort en anständig anställningstrygghet från en aktiv förtroendevald och därmed utvidgar sin redan människofientliga personalpolitik. Ytterligare exempel på detta hittar man i fallet med den skolassistent som fick gå från sitt jobb utan förklaring från närmaste chef (han "orkade inte" tala med henne) och som nu kräver kompensation när hon går i för tidig pension och i fallet med den skolledare som inte fick tjänstledighet i sex månader för att pröva nytt jobb (en rättighet som gäller i alla kommuner) utan var tvungen att säga upp sig när hon fick jobb i en annan kommun.

Det är emellertid lite intressant att se att det är tjänstemännen som agerar i alla stycken. De hänvisar till att de har politikerna med sig. Politikerna är i det här fallet som Den Helige Ande (alla har hört talas om honom men ingen har sett honom), fast speciellt heliga är de väl inte. Vad sysslar de med egentligen? När tjänstemännen ser ut som om de gömmer sig bakom politikernas kjolar så undrar man ju i nästa sekund bakom vems kjolar politikerna gömmer sig. Min erfarenhet är dock att det i själva verket är tvärtom, nämligen att det är tjänstemännen som styr. Antagligen är det därför ingen politiker i Nybro ens vågar öppna munnen.

Tror jag. Häpp.

Inga kommentarer: