onsdag, januari 10, 2007

Dagens eller årets(?) i-landsproblem?

Dagens i-landsproblem, eller egentligen gårdagens, om man nu ska vara riktigt sanningsenlig och det ska man ju:

Snart är julen slut. På lördag ska tomtarna till säsongsvila i källaren. Familjens adventsljusstake hade dock redan igår bränt ut en omgång röda ljus, och jag bedömde att vi skulle hinna avverka ytterligare en. Hur många ljus som har passerat där sedan julafton vet jag inte, men många är det. I det här grådaskiga vädret behövs dock massor av ljus, så det sista fyrpacket från den dyra ljusproducenten packades upp. Men de såg lite lustiga ut. Tre var ok, men det fjärde ljuset saknade veke högst upp. Har ni sett ett ljus utan veke någon gång? Då menar jag inte värmeljus, för där kan de ju lossna ibland, utan ett kronljus. Jag brände lite och tänkte att fabriken nog hade klippt veken för kort eller att den hade tagit slut ett par millimeter från toppen. Inget hände. Jag kollade botten. Ingen veke där heller. Till slut tog jag, inspirerad av matadoren i filmen om Ferdinand, och bröt sönder ljuset brutalt, iskallt och hårt. DET FANNS INGEN VEKE ÖVERHUVUDTAGET!

Nåväl, jag överlevde chocken, fast lite irriterad blev jag. Till vad använder man tre röda kronljus? Varför slarvas det med de dyraste ljusen? Och varför drabbar det just MIG?

Som sagt, dagens i-landsproblem. Idag är det en annan dag. Så skönt.

Inga kommentarer: