torsdag, november 02, 2006

Har apparater känslor?

Nu har det hänt! Min remdrivna dator från 1654 (nåja, lite överdriver jag kanske...) har fått konkurrens av en sprillans ny bärbar historia. Jag hoppas kunna använda den nya fullt ut i morgon. Nu vidtager operation spara ner och flytta över. Det tar tid. Datorn är inte direkt snabb om man använder en litotes... Det är inte klokt så mycket man samlar på sig under knappa fyra år!

Bytet påminner mig om hur det var när jag bytte bil senast. Ingen ska komma och säga till mig att inte bilar har känslor! Jag skulle byta min kära Micra mot en ny större bil av annat märke. Micran skulle snart falla för åldersstrecket tyckte jag, och då är det dags att göra något INNAN det sker. Sålunda skrev jag på papper för en jättegul jätteny bili februari 1998, men fick veta att jag skulle få vänta i nästan två månader på att få den. På den tiden var jag sjukskriven och hade inte behov av bilen så där jättemycket, och dessutom hade jag ju min Micra, så det var ok tyckte jag. Det tyckte inte Micran. Samma dag som jag skrev kontraktet, en söndag, lade Micran av. Oförklarligt. Jag kunde inte ens köra hem. Vi rev ner förgasaren tre gånger, blandade sprit i tanken till 33% (Bilar blir alkoholister med tiden, det visste ni inte va?) och rev oss i huvudet, men inget hjälpte. Den ville bara inte. Visst, jag kunde köra, men bara sakta och jag visste inte om jag skulle komma fram. Grrrrrr!

Nåja, jag bytte in bilen den 1 april, med bara lite dåligt samvete. Den rullade trots allt utan några större problem till bilhandlaren (tack vare mina böner och jollriga smäktande småprat på vägen dit). Dessutom så vet jag att en bilhandlare VET att han får problem med en tio år gammal Micra som har gått nästan 10 000 mil. Vet han inte det är det dags att lära sig. Det som emellertid slutligen fick mig att tiga om problemet var det faktum att jag aldrig i mitt liv har sett en svältande bilhandlare. Får ni se en så är det kanske mitt fel.... ;-)

Hoppas inte denna dator resonerar på samma sätt och ställer till ett elände innan jag har använt den färdigt. Att bilar har känslor kan jag köpa, men datorer? Nä, där går gränsen!

4 kommentarer:

tomasrj sa...

"Bil hör bön", var nåt nytt. Det brukar mest vara andra makter som påkallas i bilen, åtminstone min...
;-)

Mats sa...

Tvärsemot bilar så struntar datorerna i ålder, de är mer personliga än så. Ska de krångla så gör de det från början och sen håller det på. Min förra dator var sådan. Den lyckades få min private data kille att slita sitt hår i förtvivlan (det lilla han har).
Det är bara att lycka till med din nya dator och dalta inte med den.
Kalmar FF-ÖIS 1-4 (I wish).

Birgitta Axelsson Edström sa...

Mats, jag brukar sällan dalta med ting. Såna SKA bara fungera!

Birgitta Axelsson Edström sa...

Tomas, prova min modell istället. Den fungerar!