onsdag, november 15, 2006

"Allons enfants de la patrie..."


Så var man tillbaka i lunket i gamla Kalmar efter bröllopsresan. Ett par dagar i Paris gick skrämmande snabbt. Vi hann med Champs-Elysées, Triumfbågen, Le Marais, Tuilerierna, Place de la Concorde, Louvren, Notre Dame och Montmartre bara för att nämna några exempel. Det stora La Villette, stadens största science center, kom vi inte iväg till och inte heller till Versailles. Å andra sidan, i Kalmar har vi eXperimentLabbet och Stagneliusskolan så vi har ju redan sett storheterna på hemmaplan. Jag hoppas att bloggläsarna har varit på XL och upptäckt naturvetenskapens och teknikens under samt vet att stadens äldsta (och enda riktiga!) läroverk har Versailles som arkitektonisk förlaga! Så är det!

Nej, jag kom aldrig upp i Eiffeltornet. Köerna var astronomiskt långa. Men nästa gång ska jag åka upp, hela vägen till den tredje plattformen! Är man på plats en vardag när tornet öppnar så ska det väl gå. Att vänta i flera timmar på att både komma upp och på att komma ner, det hade jag ingen lust med. Vi åkte till Montmartre istället och åt pannkakor.

Nåväl, Paris kan bjuda på mycket. Pyttesmå hotellrum, tältande människor mitt i rondellerna och mysiga caféer. Språket är dock ett hinder. Det rykte som säger att engelskan har vunnit terräng i Frankrike är starkt överdrivet. Hur kul är det att köpa tunnelbanebiljetter av en enspråkig automat när man bara har tjugofem år gammal skolfranska i bagaget? Eller att inte begripa vad som händer i pendeltåget när man plötsligt upptäcker att det går tillbaka samma väg och att man därmed är tvungen att åka med en nästan obefintlig taxibil (det finns nämligen nästan inga taxibilar i Paris) från en av stadens förorter? Ja, det var en historia det. När jag har fått lite distans kanske jag vågar berätta den. När jag och liberalen skäms lite mindre alltså. ;-)

Apropå att skämmas. Liberalen och jag var på en bar och köpte drinkar under Happy Hour-tid. Halva priset på en 50 centiliters cocktail betydde knappt 40 svenska kronor. Jag tog en underbar Gin Fizz. Vad tog liberalen? Håll i er nu: En jättestor Cuba Libre! Han är nog inte helt hopplös ideologiskt sett trots allt! Kanske blir det en resa till Kuba nästa gång? ;-)

2 kommentarer:

tomasrj sa...

Hiss...!? Finns det inga trappor?

Pierre Edström sa...

Cuba libre består av rom och cola. Visst låter libre lite som liberal så drycken kan ju inte vara helt förkastlig rent ideologisk :-p