söndag, oktober 15, 2006

Viktigaste frågan i helgen

En helg har passerat innehållande bland annat melodikryss, tvätt, städning, promenad och kyrkbesök. Efter den förra helgen, då vi gifte oss och dagarna var insvepta i ett både hetsigt och mycket rosa skimmer, så framstår denna som mycket lugn och vardaglig. Man behöver som bekant såna helger också. Goe liberalen har dock inte haft det lika lugnt. Idag var det jobb på sportradion från kl 13 och det är inte slut än. Min yttre tjänst för dagen inskränkte sig till tre psalmer vid orgeln och de var snabbt avklarade i relation till liberalens dryga sju timmar på radion. Jag är inte avundssjuk även om det är lite lockande att få höras ut i etern ibland. Tills vidare får jag dock nöja mig med orgelljudet i kyrksalen. Det hörs det också :-)

Vi hade en pastorskandidat på besök i kyrkan idag. Vasakyrkan står numera utan församlingsföreståndare sedan allas vår Mats har flyttat norrut till en tjänst i S:a Klara. Nu söker vi med ljus och lykta efter en efterträdare. Dagens gäst höll en provpredikan på temat "Guds nåd". Nästa steg blir nu ett församlingsmöte där vi ska försöka bestämma oss för om han ska kallas till oss eller om vi ska söka ett tag till. Jag har inte en susning om hur det går. Å andra sidan kan jag tycka att det vore på sin plats att vi sent omsider fick en kvinnlig pastor till oss... men det kanske är en extremfeministisk och alltför radikal tanke i församlingskretsar.

Jag drog emellertid ett litet strå till stacken, dvs till beslutsunderlaget, under frågestunden under kyrkkaffet. Efter en idé från äkta maken den goe liberalen var jag ju tvungen att ställa den fråga som säkert hela församlingen satt och tänkte på men inte vågade säga rakt ut, nämligen "Har du betalat din TV-licens?"

Svaret var "Ja". Skönt. Bestämmer vi oss för att erbjuda honom anställning så känns det tryggt. Rekryteringsprocesser är nämligen resurskrävande. Vi har inte råd att kalla ännu en ny pastor redan efter åtta dagar... ;-)

2 kommentarer:

tomasrj sa...

Pierre må ha sin radio, men du har ju en blogg!
:-)

Hur är det med hostan nu då?

Birgitta Axelsson Edström sa...

Han har ju också en blogg som dessutom, och det får jag höra ofta, har fler träffar än min... :-(

Men hostan är nästan bra nu, tack och lov. Jag tror jag måste offra kvällens Elfsborgsmatch för att behålla hälsotillståndet, men det får det vara värt!