lördag, oktober 14, 2006

Politikerföraktet frodas

Jag brukar vara försiktig med att fördöma andra. Orden "Den som är utan synd må kasta den första stenen" är alltför levande för mig, så jag tar det lugnt. De senaste dagarnas avslöjanden om statsrådens göranden och havanden har dock fått mig att reagera ganska häftigt. Nu vet vi att handelsministern Maria Borelius har avgått. Det var väntat. Ännu mer väntat hade nog ändå varit att kulturministern, som är satt att hantera public service-media, hade varit den första att lämna sin post. Vi får väl se vad som händer. 16 års mygel med tv-licens måste väl ändå betyda nåt. När inte högt uppsatta personer i ansvarig ställning kan sköta sig och hålla sig inom lagens råmärken, varför ska då andra göra det?

Något som är tråkigt är att alla dessa skandaler, oavsett om de drabbar moderater, socialdemokrater, folkpartister eller vilket parti det än vara må, i slutändan späder på politikerföraktet. Begreppet "politiker" betecknar ingen homogen grupp. De allra flesta är fritidspolitiker som har ett genuint och brinnande intresse för att påverka samhället i den riktning som de tror är rätt. Oerhört få av oss myglar. Oerhört få av oss har ens möjligheten att mygla. Oerhört få av oss VILL mygla. Ändå faller Stegö Chilos och Borelius skuggor över vårt arbete också. Usch och blä.

Till dagens glädjeämnen hör dock att den goe liberalen tillika äkta hälften och jag har varit ute på en skön promenad i det underbara höstvädret. Ibland är det gott att bara vara! Det unnade vi oss idag.

Inga kommentarer: