onsdag, september 13, 2006

Gå och rösta!

Valrörelsen går in i sina sista skälvande dagar. De återstående timmarna är lätt räknade. Sen vet vi resultatet. Jag hoppas hoppas hoppas att alla våra ansträngningar ger resultat!

En fråga är naturligtvis högintressant. Det gäller regeringsbildningen. Vilka alternativ finns? Alliansen är tydlig med sin omvända Robin Hood-strategi. Ta från de fattiga och ge till de rika är receptet. Sveriges mest kända jättebebis är statsministerkandidat. Högerpolitiken manifesterar sig gång på gång. På vår sida är det rörigare, speciellt efter gårdagens utfrågning då såväl Göran Persson som Maria Wetterstrand verkar ha öppnat för ett samarbete högerut. Vi kommer aldrig att medverka till ett högersamarbete. Det kan väljarna vara förvissade om!

Ett samarbete med något av partierna på högerkanten driver nämligen politiken åt höger. Det vet både s och mp. För oss vänsterpartister är regeringstaburetter dock aldrig viktigare än politikens innehåll. Där går tydligen en skiljelinje mellan oss partier på den nuvarande majoritetssidan. Vi har inga problem att samarbeta i sakfrågorna, men här blir det värre.

Nåja, låt oss hoppas att frågan slipper bli aktuell. Ett starkt Vänsterparti är den främsta och den säkraste garanten mot en högervridning. Kamrater, gå och rösta!

6 kommentarer:

Nicke Grozdanovski sa...

Bra inlägg. Jag förstår inte hur Göran Persson en kan tänka tanken att öppna dörren högerut. Det är ett hån mot oss och jag blev förbannad faktiskt. Det är bara att förvirra väljarna och skapa oro i våra led.

Pierre Edström sa...

Vad skulle vara fel med att samarbeta med en folkpartist? ;-)
Puss

Birgitta Axelsson Edström sa...

Jag pratar om att stödja en regering, inte om något annat.

Som sagt, jag delar inte mitt liv med en folkpartist. Jag delar det med dig. Det är en himla skillnad. ;-)

Puss

Pierre Edström sa...

Då får du nog ändå stå ut med en lite folkparti också i framtiden :-P

Pierre Edström sa...

Innan språkvårdaren är framme så ska ordet "en" bort i föregående inlägg.

Puss på dig

Birgitta Axelsson Edström sa...

Jag kan stå ut med ett litet folkparti, ja. Folkpartiklarna alltså.

Du, förresten, vilka var det som ville ha hårdare kunskaps- och språkkrav?

;-)

Men jag förstår vad du vill säga. Det är väl viktigast.
:-)