onsdag, augusti 16, 2006

Reklam eller politik?

Snart börjar staden tapetseras med valaffischer. Redan nu kan man hitta Reinfeldt på de riktigt stora affischpelarna tillsammans med texten "Sverige behöver ett nytt arbetarparti". Det får mig att tänka på två saker, nämligen:
1. Har fler än jag tänkt på att Reinfeldt rimmar på Seinfeld? Fast där slutar likheterna. Seinfeld var ju rolig och ytterst underhållande.
2. Det måste vara ovanligt rika arbetare som finansierar reklamkampanjen.

Och, sanna mina ord, fler Mr, Mrs och Miss Universum-porträtt lär vi få se de kommande veckorna.

Alltså, den här personfixeringen får mig att må lite illa. Det blir lite, och inte så lite, "amerikanskt presidentval" över det hela. En sak till: Ett av broderpartierna presenterade igår de sju kandidater på de egna listorna som anses lämpliga för personvalskampanj. Borde de inte ha fått de översta platserna då och inte hamnat på typ plats 21? Eller hur tänkte de egentligen?

Mitt i all denna utseende- och utstrålningsfokusering, var hittar vi de politiska sakfrågorna som vi ju faktiskt går till val på och som väljarna har rätt att få kunskap om? Eller har politikens innehåll spelat ut sin roll så att den som har mest säljande, läcker och mördande reklam kammar hem storkovan i valet?

Nä, så illa kan det väl inte vara??

4 kommentarer:

Nicke Grozdanovski sa...

Jag tycker nästan de är värre när de som står högst upp i ett stort parti bedriver personvalskampanj. Vi har ett exempel från vår kommun där Sossarnas första namn. Den nuvarande riksdagskvinnan Ann-Marie Fageström som nu är kommunalrådskandidat för sossarna. Jag passerade deras valstuga i dag o där fanns en affish där hennes namn och bild var med med uppmaningen att kryssa Ann-Marie till fullmäktige. Står man högst upp på en fullmäktigelista för sossarna behöver man inte bedriva en personvalskampanj för att komma in. Det är patetiskt tycker jag.

tomasrj sa...

Inte sjutton handlar valet om sakfrågor. Sånt är ute nu när världen är en dokusåpa och sötaste bäbisen ska koras att leda landet. Hög svensk panna, bruna vackra ögon och en alldeles bar skalle fungerar dessvärre bättre än någon som ropar på rättvisa!

Birgitta Axelsson Edström sa...

Ja , Nicke, det är patetiskt.
Men jag undrar ändå i vilket demokratiskt rum man bestämmer vilka som på en lista är lämpliga för personvalskampanj... Men man fattar ju inte alltid vad storebror gör.

Tomas, jättebebisar har jag alltid haft svårt för. Så även denna gång.

Vet ni förresten vilken som är min favoritsång?
Jo, "Rättvisan".
;-)

Pierre Edström sa...

Trodde ju att det var "Av längtan till dig". ;-)

Puss