tisdag, maj 09, 2006

Inspiration av budget och annat!

Jag har nu bevistat den presskonferens där kommunens budget för 2007 presenterades av den politiska majoriteten. Åsynen av de tre herrarna kommunalråden inspirerade mig att skriva följande lilla visa. Melodin är "Tre pepparkaksgubbar".

Tre gubbar, tre gubbar från kompromissens land
Mot salen de vandrar tillsammans hand i hand
Så röda, så gröna de äro alla tre
Med budgeten för ögonen de göra sin entré

Tre gubbar, tre gubbar från kompromissens land
Mot valet de vandrar tillsammans hand i hand
Men borgerligheten de lämnat snett brevi´
De vill ju ha helt andra hål att stoppa pengar i

Tänk så poetisk man kan bli!

Lite mindre poetiskt är att tänka på hur vissa journalister kan uppföra sig (eller inte uppföra sig beroende på hur man ser det). Tydligen är det svårt för en del att hantera att man har olika åsikter. Delegater från en av lokalblaskorna, jag säger inte vilken men jag är (av ideologiska skäl) ganska ledsen att det inte var från den andra, kan inte ens titta på den de hälsar på. I alla fall inte på mig. Är de månne inspirerade av en eller annan moderat nämndsledamot? Då är det dags att skaffa bättre förebilder!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk, även i gamla julsånger finns patriarkatet med. Vad annat är att vänta! men i din lilla förvrängning borde det har funnits med åtminstonde en röd kvinna. Eller?

Birgitta Axelsson Edström sa...

Den light-röda kvinnan var för dagen bortrest och förhindrad att deltaga i presskonferensen. Hade hon varit där hade det blivit ett helt annat poem, något mindre humorinspirerat. Det kan jag lova dig.
;-)