söndag, mars 26, 2006

Miljöfrågor

Nu sitter jag och skriver på mitt interpellationssvar inför morgondagen medan det står ett gäng rågbullar i ugnen. Jag tänkte som vanligt utnyttja tiden maximalt ochgöra minst två saker samtidigt. Nåja, misslyckas jag med svaret kan jag i alla fall trösta mig med en nybakad ostmacka. Gott! Och så luktar nybakat bröd så himla gott. Det är en fråga om god boendemiljö tycker jag. Kanske kan det pigga upp liberalen när han kommer hem efter dagsverket på radiosporten också.

Apropå miljö, ja. Jag observerade en bakruta idag på väg från kyrkan. Där stod "Biltullar skadar allvarligt din privatekonomi". Jag hoppas det var ett skämt, en liten "vakna upp"-grej, men jag är inte säker. Tänk om det finns folk som på allvar tycker att deras privatekonomi är viktigare än allas vår miljö? Jag vill inte tro det, men man vet ju aldrig. Kanske finns det dom som inte fattar att man innan biltullarna infördes har prövat alla möjliga och omöjliga grepp för att få ner privatbilismen i huvudstaden, men inte lyckats. Ingen tar ut tullar, avgifter och skatter för att det är kul, utan anledningen är naturligtvis att vi MÅSTE få till en förändring. Det vore för trist om inte det budskapet är begripligt. För inte kan vi ha rätt att förstöra den livsmiljö som vi sen ska lämna till våra barn för att "privatekonomin kan skadas"? Vad ska barnen ha pengarna till om inte luften går att andas?

4 kommentarer:

Pierre Edström sa...

Låter gott med rågbullar. Skyndar mig hem efter sändningen. Får man köra bil hem ;-)

Miljövänlig liberal

Nicke Grozdanovski sa...

jag har förslagit att vi ska införa trängselavgift i Emmaboda oxå. Men en så länge är de en iskall fråga :-)

Birgitta Axelsson Edström sa...

Men du Nicke, med tanke på diskussionen angående vårt regionalpolitiska program på valkonferensen för ett par veckor sen så kanske ni kan införa en trängselavgift i luften? ;-)

Nicke Grozdanovski sa...

Ja... Luften i Emmaboda är inte så bra enligt miljökontorets mätningar. Men de blir bättre efter valet när vi tar lite mera mandat :-)