tisdag, mars 28, 2006

Full dag med fullmäktige

Igår var det en alldeles för fullspäckad dag. Jag for som en skållad råtta hit och dit och hann inte sätta mig ner vid datorn en enda minut förrän det var dags att inta ryggläge, och då var det för sent för att formulera nåt i skrift på bloggen. Jag hade t o m svårt att ha ett någorlunda intelligent och sammanhängande samtal med liberalen innan mina blå stängdes, så det var riktigt illa. Vem vet, kanske vann han till slut en ideologisk debatt? ;-) Det hände dock en del igår som jag kunde ha skrivit om. Nu, som kompensation, blir det bara lite skvaller från kvällens fullmäktige. Resten ska ni få slippa! ;-)

Jodå, vi hade en trevlig stund igår kväll också, som alltid. Det är klart, den tysta minuten för att hedra Jan-Olof gjorde oss nog alla lite mer fokuserade än vi vanligen brukar vara. Det är onekligen så att politiken känns lite futtig såna dagar. Det finns annat som är viktigare än ideologisk arkeologi.

Hur som helst, jag klarade ut min interpellationsdebatt på förhållandevis kort tid och utan att göra bort mig alltför mycket (tycker jag alltså...). Däremot blev det långa och många replikskiften om Stadsfesten till sommaren samt vikten av kollektivavtal vid upphandling. Tänk att en del partier ska vara så småsnåla att de inte kan anslå 500 000 till en folkfest för Kalmarborna! Och att en av ledamöterna, för övrigt representant för Barbapapa-partiet, jämför Stadsfesten med "Kalmar dansar och ler" från 80-talet är rejält oförskämt mot seriöst arbetande tjänstemän. Stadsfesten blir inget "super och spyr"-evenemang 2006, och det var det inte 2005 heller. Det hade Barbamamma vetat om hon hade varit där!

Plötsligt skulle sedan vår lokala höger leka arbetarparti och tala väl om kollektivavtal, men naturligtvis ville de inte stödja vårt förslag om att säkerställa anställdas rätt till rimliga villkor. Så oerhört väntat. Det är en sak att snacka, en helt annan att handla. Och där fick vi ytterligare ett bevis på att det sk Nya arbetarpartiet med allianskompisar spelar med falska kort. Usch.

Som grädde på moset gjorde sedan Skogsmullarna en oväntad manöver med sponsringspolicyn och punkterade hela debatten genom att yrka på återremiss. För hur länge förtäljer inte historien. Här måste dock vän av ordning ställa sig frågan om man inte i ett organiserat samarbete borde förvarna om sånt. Å andra sidan, vår Storebror i majoriteten är väl inte alltid ett föredöme heller.

Det är tur man tillhör de rättänkande och rätthandlande på vänsterkanten. Det räddade min nattsömn. Och idag är det en helt annan dag!

2 kommentarer:

Pierre Edström sa...

Så du minns inte hur briljant jag var i debatten i går kväll. Vann den klart trots mina egna starka värktabletter. Måste nog snart kommentera dem på min egen blogg. Finns det någon biverkning som den medicinen inte har? Å kom inte och snacka om doping va ;-)

Birgitta Axelsson Edström sa...

En av biverkningarna är med säkerhet förvrängd verklighetsuppfattning. Visst är det doping! Och dessutom var motståndaren, dvs jag, drogad med antibiotika. Jag blir ju nästan medvetslös av sånt rävgift.

Å andra sidan, jag är snäll och låter dig tro att du vann. Du mår nog bättre då och kan sluta med dina värktabletter snabbare.

Puss!