torsdag, mars 16, 2006

Fritid, och lite kultur...

En hel massa kloka beslut fattade vi idag i Kultur- och fritidsnämnden! I nästan total enighet kunde vi godkänna t ex avtalet med Kalmar FF angående deras matchverksamhet på Fredriksskans. Jag hade nog förväntat mig en lång diskussion, men den kom nästan av sig redan innan den börjat. Skönt var väl det. Varenda år har vi harvat igenom olika beräkningsmodeller och till slut, dock inte alla av oss, konstaterat att en fast hyra för seriespelet är att föredra. Alternativet, att få en procentsats på bruttoentrén, är en alldeles för krånglig procedur och dessutom riskerar vi ett osäkert resultat. Nåväl, idag blev det endast reservation från en av nämndens borgerliga ledamöter. Egentligen är det ganska spännande att just en liberal driver frågan om hyra efter intäkter. Borde egentligen inte resonemanget ligga närmare oss på vänsterkanten? Men så är det inte i det här fallet, med all tydlighet. Liberalerna driver i själva verket en beskattningsfråga, he he...!

Frågan om våra fritidsgårdars framtida inriktning debatterade vi ett tag. Fullständiga beslut inför budget tas i april. En sak är säker: Jag tänker i alla fall driva på för en kvalitetssäkrad verksamhet. Det är våra ungdomar värda!

Själv har jag inga problem med min fritid. Den går åt, om man så säger. Strykhögen väntar, ganska reducerad pga att Pierre tog sig an alla jeans, men resten ropar ändå tydligt och uppfodrande till mig där det ligger bredvid pianot. Vet ni vad som vore ett äkta feministiskt initiativ? Jo, om någon klok kvinna kunde hitta formeln för uppfinningen "strykfri bomull". Den som finns nu är ren fejk! Fråga mig, jag vet.... Fast när jag är klar med skrynkelberget kan det kanske bli en liten pianotrudelutt. Utan kulturen blir nämligen livet fattigt!

7 kommentarer:

Björn Brändewall sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Björn Brändewall sa...

"Nåväl, idag blev det endast reservation från en av nämndens borgerliga ledamöter. Egentligen är det ganska spännande att just en liberal driver frågan om hyra efter intäkter. (...) Liberalerna driver i själva verket en beskattningsfråga, he he...!"

Nåja, som du säkert vet så handlade beslutet inte om beskattning utan om hyra efter nyttjande, även om ni maskerat det genom att avtala om matcherna kollektivt. Principen borde vara mer publik = mer intäkter = mer hyra. Du betalar för det du använder, eller använder det du betalt för. En god marknadsekonomisk princip, flexibel och bra.

Något som väljarna kanske hellre skulle vilja ha besked om, är varför vänstermajoriteten år efter år använder deras skattepengar till att särbehandla enskilda föreningar på bekostnad av andra. Jag minns att (v) en gång i tiden brukade tala sig varma om begrepp som "rättvisa", men det var nog långt tillbaka, innan de började få köttben från (s)-maktens grytor.

/Ledamoten
(som inte alls var ensam)

Birgitta Axelsson Edström sa...

Björn, kanske borde du läsa på lite bättre innan du tar i med så stora ord. Dessutom, om jag inte minns fel så var det du enbart du som reserverade dig igår. Därför ser jag dig som ensam i den frågan. Förhoppningsvis är du inte ensam i andra sammanhang.

Vänstermajoriteten försöker i möjligaste mån behandla alla lika och så schysst som möjligt. Vi använder inga skattepengar till särbehandling av någon förening. Du hittar inga sådana exempel ens om du skulle bry dig om att leta.

Du undviker dessutom en grundläggande fråga. På vilket sätt ska du motivera en höjning av hyran på Fredriksskans med 60% inför kommande år då vi inte på något vis har höjt standarden på anläggningen? Det är såna förslag som jag kallar särbehandlande.

Björn Brändewall sa...

Frågan är fel ställd. Frågan är istället hur vänstern kan motivera inför kommuninvånarna, att ni år efter år tagit ut en för låg hyra från jätten Kalmar FF, vilket fått gå ut över de mindre idrottsföreningarna m fl.

Birgitta Axelsson Edström sa...

Man måste bestämma sig för vad man ska relatera hyresnivån till. Vi ligger, enligt de jämförelser som kan göras med andra kommuner som har elitfotbollslag, på en ungefärlig mittposition. Vad du relaterar uttrycket "för låg hyra" till är därför inte klargjort. Standarden på Fredriksskans måste vi också ta hänsyn till. Har du t ex jämfört omklädningsutrymmen på olika arenor? Det har jag. Och då blir bilden lite klarare. Vi tar inte ut för låg hyra.

Tvärsäkerheten döljer ofta ett stort mått av osäkerhet. Det brukar åtminstone jag beakta ibland innan jag uttalar mig.

Anonym sa...

Heja heja gott hömör
Jag tror på det Birgitta gör
Agneta

Anonym sa...

humör menar jag ju